2010年12月31日星期五

致2011年度的高二学生(请参阅我国首相纳吉提出一个马来西亚理念的精选文章)

Bahagian B
1.    ”Menerusi konsep 1 Malaysia, kerajaan berhasrat untuk menyatupadukan masyarakat tanpa mengira kaum bagi membolehkan mereka menikmati kemajuan dan kemakmuran Negara secara adil dan saksama.”
Sebagai remaja yang berwawasan, bincangkan peranan anda untuk mencapai konsep 1 Malaysia tersebut. (350 patah perkataan)

          Sejak akhir ini, isu keluarga, isu negara, isu persada antarabangsa seharusnya manjadi keprihatinan setiap lapisan masyarakat, sama ada lelaki atau wanita, tua atau muda yang merangkumi golongan kanak-kanak, remaja, belia, orang dewasa mahupun warga emas. Oleh sebab itu (Oleh hal yang demikian), setiap rakyat di Malaysia tanpa mengira usia, jantina, agama dan bangsa harus seia, sekata, sehati, sejiwa untuk mengambil tahu dan mengambil berat tentang satu mauduk sensasi yang semakin hangat diperbincangkan dalam masyarakat itu sama ada di kedai kopi mahupun di Dewan Parlimen sejak akhir-akhir ini yakni “tajuk”. Dalam konteks ini, segenap lapisan masyarakat kita yang berasa bangga dirinya sabagai anak jati Malaysia seharusnya menyumbangkan masa, tenaga, dan idea untuk mengenal pasti langkah-langkah untuk mencapai konsep satu Malaysia, ibarat kata pepatah bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.
          Sebagaimana yang kita sedia maklum, usaha-usaha untuk memartabatkan konsep satu Malaysia di negara kita termasuklah tanggungjawab pihak kerajaan Malaysia. Sebagai satu contoh yang jelas dan nyata, kerajaan Malaysia yang meliputi kerajaan pusat, kerajaan negeri, kerajaan tempatan haruslah bersepakat dan bermuafakat untuk melancarkan kempen-kempen kesedaran secara besar-besaran dan berterusan di seluruh negara yang mencakupi desa, pekan, kota dan kota raya. Dalam erti kata yang lain, pihak kerajaan dapat membangkitkan kesedaran orang ramai supaya lebih peka dan prihatin terhadap isu ini. Bak kata pepatah, kalau tak kenal, maka tak cinta.
          Dari sudut pandangan yang lain, (tajuk) ialah tanggungjawab para ibu bapa dalam keluarga. Menurut sastera Nabi Muhammad S.A.W, seorang anak yang baru dilahirkan adalah seperti sehelai kain putih yang bersih dan kudus, ibu bapa yang bertanggungjawab untuk mencorakkan depan mereka.
          Dari aspek perbincangan yang lain, (tajuk) di negara kita yang dikenal pasti kebenaran dan kesahihan daripada sarjana-sarjana pendidikan ialah peranan pihak sekolah terutamanya barisan pendidik di sekolah. Satu senario yang tidak dapat disangkalkan oleh mana-mana cendekiawan atau pakar pendidikan bahawa sekolah merupakan agen sosialisasi yang paling mujarab dan mustajab untul melahirkan generasi muda yang dapat menyumbangkan jasa dan budi dalam usaha untuk melaksanakan prakarsa-prakarsa agar konsep satu Malaysia dapat dicapaikan. Hakikat ini sejajar dengan kata pepatah, pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara.
          Di samping itu, lontaran idea saya yang seterusnya untuk menjelaskan kaedah-kaedah demi pencapaian konsep satu Malaysia akan menjuruskan perspektif peranan saluran-saluran media massa. Sebagai satu bukti yang terang lagi bersuluh, media massa sama ada media massa elektronik mahupun media massa bercetak umpama radio, televisyen, internet, surat khabar dan majalah boleh dimanfaatkan untuk menyampaikan mesej tentang strategi dan formula untuk memartabatkan konsep satu Malaysia.
          Sementelahan itu, topik perbincangan ini akan saya tinjau dari aspek tanggungjawab setiap anggota masyarakat yang memainkan peranan yang terpenting untuk memastikan kajayaan usaha kita yang cemerlang, gemilang dan terbilang dalam mekanisme untuk menggapai konsep satu Malaysia. Hal ini disebabkan sokongan, dukungan dan komitmen jitu dan padu akan membawa isu ini menuju ke arah kejayaan, sebagai satu realiti yang nyata dan bukannya terbina atas mimpi dan fantasi semata-mata. Umpama kata pepatah, kalau hendak seribu daya, kalau tidak hendak seribu dalih.
           Sebagai penutup kalam, mauduk  diskusi yang berkaitan dengan (tajuk)  yang bergaungan dan berpautan dengan ?, saya dapat merumuskan bahawa semua pihak yang membabit pihak kerajaan, di negara kita, para ibu bapa di rumah, barisan pendidik di sekolah, saluran media massa elektronik dan media bercetak serta setiap anggota masyarakat haruslah berganding bahu dan menggemblengkan kudrat untuk merangka, merancang, melaksana, memantau dan menilai “tajuk” dan “tajuk”. Tindakan yang proaktif, produktif dan progresif ini pasti dapat membantu negara menggapai kejayaan dalam isu ini disebabkan di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.


Kosa Kata
1.  persada祖国
2.  merangkumi包括
3.  seia同心协力地
4.  mauduk标题
5.  sensasi引起轰动的
6.  Dewan Parlimen国会
7.  yakni既是、就是
8.  memartabatkan使具有地位、提高地位
9.  mencakupi包括
10.  membangkitkan唤醒
11.  peka细心、敏感
12.  kalau tak kenal, maka tak cinta百闻不如一见
13.  kudus纯洁
14.  kesahihan确实、有效、合法性、正当
15.  disangkalkan被否认
16.  cendekiawan知识分子
17.  mujarab, mustajab有效的
18.  prakarsa-prakarsa主动
19.  perspektif透视;判断
20.  saluran-saluran管道、途径
21.  Sementelahan itu除此之外
22.  komitmen投入、全神贯注、许诺
23.  jitu充分、准确
24.  diskusi讨论
25.  bergaungan有回声?
26.  berpautan互相缠住、紧拉
27.  menggemblengkan kudrat团结力量
28.  memantau观察
29.  proaktif(积极的)预先行动
30.  produktif多产的
31.  progresif循序渐进的

1 条评论: